New York Dag 5-7. 5/9 -7/9. 2006

New York. Ground Zero, Frihedsgudinden, Ellis Island, Mamma Mia, FN- bygningen, Guggenheim, Central park, Naturhistorisk Museum, Times Square, Empire State, Rundt om Manhattan.

Så ankom vi til NY. For at blive “lukket ind” blev vi fotograferet, udspurgt om hensigten med besøget – og så blev der lige taget fingeraftryk af begge pegefingre, så vi må holde os på den rigtige side af loven. Alt foregik naturligvis overvåget af betjente med skarptladte pistoler.Vi fandt en delt transport med nogle andre amerikanere ind til centrum fra lufthavnen. Det var lidt svært at forstå den amerikanske accent, så vi måtte virkelig spidse ører.

Hotellet – Chelsea STAR Hotel – var noget mere backpackeragtigt end vi havede regnet med hjemmefra. Men fint nok til at sove på. Chelsea Hotel var her de store rockmusikere boede, når de var i NY. Mon ikke vores hotel forsøgte at leve lidt på det renome´?

Efter en god nattesøvn vandrede vi ind ad 8. Avenue mod Downtown – en tur på 6-7 km. Bl.a. kom vi igennem Greenwich Village, hvor der var stor trængsel på den beskedne legeplads. Vi så mange “hvide” børn blive passet af sorte og kvinder fra Mellemamerika. Lønnen er nok til at betale, da her ikke er nogen mindsteløn, og da skatten jo er noget mindre end i DK, er børnepasning nok en privat sag. Iøvrigt så var Greenwich Village hyggelig varieret med masser af grønne alleer og planter på tagterrasser m.v. – noget vi så flere steder i de lidt pænere områder af N.Y. Her går man iøvrigt over for rødt, når der ikke kommer noget trafik, men vi så os lige ordentligt for, inden vi gik over. I myldretiden er der virkelig lige så mange fodgængere som vi har set på films. Spørger man om vej er folk utroligt hjælpsomme. Tit fik vi en mindre sludder, når vi bad om hjælp til et eller andet, faktisk en god måde at få lidt kontakt på.

Nede ved Ground Zero var der stor byggeaktivitet i det kæmpestore hul, som gik 4 -5 etager ned. Vi gik en tur rundt om tomten med en mærkelig fornemmelse i kroppen. Om en uge er det 5 år siden de to tårne styrtede. Vi ville godt have set og hørt lidt mere her, men de guidede rundvisninger startede først senere på eftermiddagen.

Så trængte benene til lidt hvile, så vi gik ned til havnen og sejlede (siddende) over til frihedsgudinden. Her – som andre steder i NY er der ansat meget mere service- og sikkerhedspersonale end vi er vandt til, og personalet er meget servicemindet. Vi fik også indtryk af, at folk generelt var stolte af deres by, og gerne ville medvirke til at turister fik et godt indtryk. Frihedsgudinden var noget større ( vi er jo i USA ) end Den Lille Havfrue, pegefingeren er ca. 2 m lang – øjet 65 cm i diameter. Hun er en gave fra Frankrig i anledning af USA´s 100 års jubilæum., produceret i dele i Frankrig, sejlet over og rejst på et stålskelet, lavet af Eifel.

På Ellis Island så vi hvordan indvandrerne fra slutningen af 1900 årh. til 1924 kom til USA. En rigtig god udstilling med en god audioguide, som levendegjorde indvandrernes trængsler.

Tilbage på Manhatten var det tid til at finde ud af subwayen, og det klarede vi fint.

En smut rundt om luksushotellet med en halv time på øjet, inden vi tog på BroadWay. Forud for Mamma Mia spiste vi på en “Diner” hvor personalet sang kaaraoke – i håb om at blive “opdaget”. De sang godt, og det var da en sjov oplevelse. Mamma Mia var også god på amerikansk, men vi synes den var bedre i London. Vi var dog også lidt trætte – blev indhentet af de 6 timers tidsforskel og gik direkte hjem i seng.

Efter et flot kig til Chrysler – bygninger var vi på rundvisning i FN-bygningen, naturligvis efter diverse sikkerhedstjek. I sikkerhedsrådets lokale så vi bl.a. Danmarks plads, hvor vi sammen med ni andre lande sidder i den nuværende toårige periode. Politikernes arbejdsperiode starter først senere på måneden, men her fandt en del konferencer sted.

Næste stop var Guggenheim, hvor vi desværre ikke kunne se den flotte snegleform udefra, fordi bygningen var under udvendig renovering. Her var en særudstilling om den iranske arkitekt Zaha Hadid – helt fantastisk, hvordan hun arbejder med rumlighed. I DK har vi kun tilbygningen til Orddrupgård, som er tegnet af hende, men i både England og Tyskland har hun tegnet flere bygninger.

Central Park – 4km lang og 800 m bred er byens åndehul og her var det dejligt at hvile, ben og øre, da den konstante trafiklarm i NY ikke kunne høres her. Vi fik en hotdog, lå på græsset og så en baseballkamp.

Naturhistorisk museum er kæmpe stort (!) Vi så en IMAX-film om kollisioner i rummet og fandt dinosaurerne. T-Rex er også stor. Det er et rigtigt skelet – ikke en kopi. Herefter verdens største safir (!) og verdens største (!) meteor – fundet i Grønland. Lidt “mætte” gik vi gennem udstillingen om Syd- og Mellemamerika.

Sultne tilbage i vores eget kvarter, syntes vi vi trængte til lidt luksus, og efter endelig at have fundet indgangen til ” The View” ( En roterende restaurant på 45. etage over Time Square ) syntes portieren ikke vores “dresscode” ( shorts ) passede til dinner, så vi måtte nøjes med buffet i loungen, der også roterer. Vi fik set byen oppefra hele vejen rundt, medens solen gik ned. 120$ ( 700 kr ) lød regningen på. Vi tog “turbo” liften ned og fandt vore hotel.

Empire State var også et must for os, så vi rustede os med et solidt morgenmåltid ( puh-ha ) med bl.a. pancakes, æg, bacon og frisk frugt ( ikke til Søren ). Serveringen var uovertruffen – en hispanic – som kunne se det sjove i vores forsøg på spanskkommunikation. Han påstod at være en god fotograf, så han forevigede os – stopmætte. Empire State Building er en meget flot art-deco bygning, og vi kom tidligt og undgik både kø og for mange mennesker på toppen. Elevatorerne kørte os til 86. etage, hvor vi udstyret med en audioguide fik en god og “personlig” gennemgang af Tony, NY. Han fortalte lidt historie bl.a. om sin egen opvækst, lidt om de forskellige kvarterer i NY og udvalgte bygninger. Solen skinnede, og på trods af smoggen havde vi en flot udsigt.

Så måtte vi jo også prøve at køre i Taxa – ligesom på films -, så sådan en tog vi ned til Circle Line, hvorfra vi tog en tre timers sejltur rundt om Manhatten. Taxaturen var meget hassarderet. Guiden på vores sejltur – John – fortalte også med personlighed og humor om hvad vi så – samt krydrede med lidt politiske fakta. F.eks. om den fine Goverment Island, som NY fik af US Navy for ca. 20 år siden. NY har vedligeholdt bygninger og grønne områder, selv om ingen bor på øen! Fra søsiden så vi de lidt fattigere kvarterer – Harlem, Brooklyn, Queens og Bronx. Man kunne godt se her var mindre vedligeholdt og mindre prangende. Det undrede os iøvrigt meget at så store havnearealer lå forsømte hen. Her er man kun lige begyndt på at bygge attraktive boliger og rekreative områder langs vandet, men det kommer nok.

Klokken var tre og myldretiden så småt begyndt. Derfor tog det meget lang tid med bussen ad 42. street, så vi stod af og gik ned til subwayen. Måske var det også fordi en medpassager i bussen stank så meget af tis, at det næsten sved i øjnene. I Chinatown var der virkelig gang i den. Det vrimlede med mennesker af alle nationaliteter – mest asiater – der bl.a. handlede i gadebutikker. Her var fisk og grøntsager vi aldrig har set før. Vi gik ind og spiste på en af restauranterne, hvor de lokale kom. Regningen incl. 2 sodavand lød på 13$ og maden var god.

Vi gik mod Brooklyn Bridge. På vejen så vi en lille park hvor mange asiater opholdt sig – spillede brætspil, holdt børnehave, snakkede, legede og dyrkede kampsport. Udsigten fra broen var flot og gangbroen over de to tresporede kørerbaner blev brugt af mange motionister. Godt trætte slog vi lige et smut omkring Wall-Street, hvor mange jakkesæt med mapper hastede forbi. Gaden har iøvrigt fået sit navn efter den træpalisade, som hollænderne engang i 1600-tallet (?) rejste som værn mod “de vilde” fra nord – indianerne. Det var svært at finde den rigtige subway da vi skulle tilbage til hotellet, men vi fandt ud af det og ved hotellet fandt vi en bar og kom i snak med en australier der boede oppe ved Niagara Falls. Han var opvokset i Alice Springs og kunne fortælle en masse derfra. Vi sagde farvel og tog et par slice pizza med på hotellet hvor vi mødte to fra Tyskland. De fik vores sidste citypass billetter til et par museer vi måtte springe over. Næste morgen skulle vi med fly kl 7:45 altså møde kl 6 i lufthavnen – op kl 4!!!